Lindesnes!!

Framme på Lindesnes!!
Etter 29 dager, hvorav 3 dager gikk bort til reising og hviledager har jeg kommet meg helt ned til Lindesnes. Her ble jeg møtt med skilt og ballonger av mamma og lillesøstrene mine i knallvær. Veldig hyggelig!
De siste dagene har vært preget av lange dager på sykkelen. De siste par dagene har jeg syklet fra 12 til i overkant av 14 mil om dagen. Selv om det ikke hadde vært nødvendig å sykle fult så langt i går, valgte jeg å sykle ned til Vigeland, det resulterte i en tur på ca 14 mil. Men det betydde også at jeg kun var 3,5 mil fra Lindesnes fyr. Kroppen kjentes god og mila gikk fort på tross av at sykkelen egentlig hadde hatt godt av å få smørt opp kranklageret, som nå gjorde at det hørtes ut som om jeg satt på verdens mest skranglete sykkel!!

Kort oppsummert må jeg si meg knallfornøyd med min lille sykkeltur. Etter kjølig vær i Finnmark og knallvær i troms møtte jeg været i Nordland. Når det kommer til kroppen må jeg si at det uten tvil gikk hardest utover knærna. Det var en periode hvor jeg hadde så vondt at jeg virkelig måtte kjempe for hvert tråkk jeg tok. Smerten bytta på hvilken fot de ville være i, men med tigerbalsam og voltaren gel gikk det bra. I perioden hvor smerten var som verst fryktet jeg at jeg hadde pådratt meg en belastningsskade. Men etter som dagene gikk forsvant smerten helt. Smerten kom og forsvant like brått i løpet av et par uker. Noe som gjorde at den siste halvannen uka har vært helt smertefri og fin.

Men alt dette må man kunne forvente å oppleve på en såpass lang sykkeltur. Ihvertfall når man ikke har sittet på sykkelsetet i for mange timer før avgangen til Nordkapp. Kroppen er frisk og rask, og jeg er enda noen erfaringer rikere.

Til andre som lurer på å ta den samme turen: Gjør det! Du kommer ikke til å angre.

Dag 25

En god frokost ble spist og niste ble laget før det var på tide å ture videre mot Hønefoss. Veien gikk over Toten, og det så til de grader. Svarteste Toten må jeg si. Etter å ha snakka med ei dame som anbefalte en vei videre som hun uten tvil mente var den beste, havna jeg midt i potetåkrene. Men etter litt febrilsk navigering kom jeg meg ut på veien mot Jevnaker og Hønefoss igjen. Jeg ankom Hønefoss etter en stund men valgte å sykle litt videre. Nå ligger jeg i underkant av en mil unna Vikersund og håper at værvarselet som er meldt skal holde seg!

I morra har jeg planer om å sykle ned til Notodden via Hokksund og utkanten av Kongsberg. Hvis jeg kjenner at kroppen lystrer kan det hende at jeg tar turen over fjellet til bø, men det får vi se på.

Dag 24

I dag syklet jeg ned til Gjøvik hvor jeg fikk en veldig hyggelig velkomst av Maja og Amund som er min kusine og fetter. Turen fram til Gjøvik gikk på en vei som gikk langs med E6 og R4. På E6 ned til Lillehammer er det ikke lov til å sykle, så alternativet blir derfor å velge å sykle på andre siden av Lågen eller følge en vei som går mer eller mindre parallellt med E6. Jeg valgte å sykle veien som gikk parallellt med E6. Fra Lillehammer gikk turen over Lågen og på gamle veien fram til Gjøvik. Riktignok ble det noen km på en ganske så trafikkert riksvei, men det gikk helt bra.
Etter å ha kommet fram til Gjøvik fikk jeg dusja, vasket klær, spist god mat og snakka med kjentfolk. Ikke dårlig! I morgen går veien videre mot Hønefoss i et vær som ikke ser veldig lyst ut.

Dag 23

Nå er jeg kommet meg noen få kilometer bort fra Tretten og kommer til å nå Gjøvik i morra. Der skal jeg få lov til å overnatte hos onkelen og tanta mi og har i tillegg blitt lovet middag, joho!
I dag har været vært ganske så bra. Værmeldinga så ikke så lys ut, men den har som kjent ikke alltid rett. Sola har for meste vært framme i dag. Det har blitt en god del sykling på E6, men det har gått ganske så bra. Det har riktignok bært en del trafikk, men så er det jo fredag da.
Nå er det mest sannsynlig under en uke før jeg er framme på Lindesnes og jeg kommer nok til å bruke resten av kvelden på å planlegge resten av ruta fra Notodden og nedover. Ser så langt ut som om det vil bli en god del opp og ned for å si det sånn.

Dag 22

Våkna opp til at himmelen hadde åpnet sine sluser. Da mener jeg at de må ha vært ganske så åpne altså, for det styrtregna!! Etter å ha pakka teltet og satt seg på sykkelen var det på tide å starte på Dovrefjell. Det betyr 500m opp, i dag igjen. For jeg klatra faktisk 500m i går også. Regnet stoppa ett par timer ut på dagens etappe og gjorde det litt lettere å sykle oppover.

Etter noen timer kom jeg meg opp til Hjerkinn. Nå har jeg ikke bare vært på turens høyeste punkt, jeg har nemlig også krysset det samme stedet som jeg gjorde på min Norge på tvers tur i 2013.
I dag har jeg syklet litt over 11mil og har kommet meg ganske nærme Otta. Ca 15 km unna for å være mer nøyaktig. Det betyr at det kun er 6-7 dager igjen før jeg er framme på Lindesnes! Tida går fort!

Dag 21

I dag spiste jeg en veldig god hotellfrokost, og begynte å trille avgårde i ni, halv ti tida. Jeg valgte å sykle E6 mot Oppdal, og satset på at det ikke ville være så altfor mye trafikk. I starten fulgte jeg en sykkelvei som gikk ca 5 mil ut fra Trondheim. På E6 gikk det veldig greit å sykle, til tross for veldig varierende vær. La meg bare si at jeg nå er ganske så våt. Regnet har heldigvis stoppet opp enn så lenge jeg har vært i campen. Etter 12,6 mil kom jeg meg fram til Oppdal. Så nå satser jeg på å komme meg over Dovre i morra! Får bare håpe at det ikke blir så altfor mye regn…

Sammendrag av Helgelandskysten og veien til Trondheim

Bedre sent en aldri, her kommer en oppsummering av Helgelandskysten.

I det som må sies å kunne være kjedelig vær ble Helgelandskysten preget av ganske mye regn og tåke. Terrenget var relativt greit å sykle i, men de aller største naturopplevelsene ble rett og slett omkranset av tåke. Beina og kroppen holder seg ganske godt, selv om låra begynner å bli litt slitne. Jeg bestemte meg derfor å ta en hviledag i Trondheim. Hviledagen var dag 20 på tur og jeg har kommet mer eller mindre 2/3 av distansen! Tida går utrolig fort!! I Trondheim ble jeg møtt av Mamma og en av søstrene mine. Etter en deilig dag og en god middag føler jeg meg klar for å komme meg avgårde igjen. I morgen håper jeg på å komme meg så langt som mulig fram mot Oppdal.

Trondheim og hviledag

Først av alt må jeg melde at internettdekninga til OneCall har vært ganske så dårlig, derfor har jeg ikke kunne lagt ut noe særlig med bilder.nde tekst og bilder vil komme i løpet av de neste dagene!

Men nå har jeg hatt en hviledag i Trondheim og satser på at bakkene opp Dovre vil gå bra.

Legger til noen tilfeldige bilder fra Senja, Andøya og Lofoten som viser hvor fabrastisk heldig jeg har vært med været!!

image image image image

Dag 14

Våkna til at regnet trommet lett mot teltduken. Himmelen var grå, og mye yr førte til at regnjakka måtte på for å ikke bli klissvåt. I dag hadde jeg ikke et spesifikt mål, men jeg har som mål og sykle minimum 100km hver dag, så det kan sies å ha vært dagens mål.
Har tatt 2 ferjer i dag, hvorav en var på 15 min og den andre på 1 time. Den første ferja måtte jeg vente tre kvarter på, mens jeg traff den andre ganske så spott on.
Dagen i dag bestod av mye småregn, ferjer og en distanse på ca 10,5 mil.

Dag 13

Kom til Bodø ved midnattstider og slo meg sammen med et par andre karer som var på samme type tur, og fant et jorde hvor vi slo opp telta.
Våkna til et overskyet vær i dag. Etter en liten tur på butikken dro jeg videre sydover. I dag var planen å komme til Ørnes, hvor jeg skulle ta en ferje. Terrenget fram til Ørnes var betydelig mer kupert enn terrenget på Lofoten, så det ble noen tunge og bratte brakker i starten.
Etter 11 mil kom jeg fram til Ørnes og rakk akkurat den siste ferja over til Vassdalsvik. Der slo jeg opp teltet og kom i snakk med en Trønder som hadde sykla fra Namsos, og var på vei opp til Bodø. Jeg fikk høre litt om ruta videre sydover, og jeg fortalte om alle bakkene han måtte opp på veien fram til Bodø.